Mijn laatste dagen in China - Reisverslag uit Yuanyang, China van Gaby Budel - WaarBenJij.nu Mijn laatste dagen in China - Reisverslag uit Yuanyang, China van Gaby Budel - WaarBenJij.nu

Mijn laatste dagen in China

Blijf op de hoogte en volg Gaby

04 Januari 2016 | China, Yuanyang

Dit bericht schrijf ik in de laatste dagen van mijn verblijf in Shanghai. Na een kleine 5 maanden komt er helaas een einde aan deze fantastische tijd. Natuurlijk is het fijn om familie en vrienden in Nederland weer te zien. Ook lekker om weer Hollandse kaas of een patatje mét te eten. Met de nare hoest die ik hier nu heb opgelopen is ook de frisse lucht weer welkom. De luchtvervuiling is de laatste weken alleen maar slechter geworden en dat begin ik nu te merken aan mijn gezondheid. Gelukkig doe ik hier genoeg leuke dingen, zodat ik daar niet aan hoeft te denken...

Tot en met Kerst zijn Terri en ik in het zuiden van China geweest. Onze reis begon in Xiamen, waar we een eiland in koloniale stijl vlak voor de kust bezochten. Vervolgens verplaatsen wij ons naar het prachtige landschap van Yangshuo. Het landschap is heel bekend door de apart gevormde bergen, bijna halve ovalen. In China dankt het zijn populariteit doordat een beeld van dit landschap achterop het biljet van 20 yuan staat afgebeeld. Dat levert direct materiaal voor een typische toeristenfoto op de plaats delict. Yangshuo is ook een van de gebieden in China waar ze hond eten. Best apart om af en toe een kadaver van een hond te zien liggen op de markt!

Daarna gingen we door naar Kunming, de stad van de eeuwige lente. Dit was onze uitvalsbasis voor de rijstterassen van Yuanyang. Na een busrit van 8 uur hebben we daar een prachtige zonsopgang gezien. Het water in de terrassen reflecteert dan allerlei kleuren vanuit de lucht. Met recht het mooiste wat ik gezien heb in China en de busreis zeker waard. Yuanyang is wel heel erg platteland, de mensen spreken er geen Mandarijn, maar Hani. Hani is een lokale taal zonder schrift. Rondlopen in één van de dorpen in dit gebied was een reis terug in de tijd. De terugreis was nog een groter avontuur, want hier namen Terri en ik de nachtbus. Daar ligt iedereen op kleine bedjes en krijg je een dekentje. Omdat Yuanyang relatief dicht bij de grens van Vietnam ligt, zijn we onderweg wel 3 keer gestopt voor een politieblokkade. Dan moest iedereen identiteitsbewijzen laten zien en dan gingen uiteraard de paspoorten van de enige twee buitenlanders mee naar buiten voor een verificatie met Beijing. Eén keer kwam de politie zelfs met grote automatische geweren de bus in; dan lig je ineens niet meer zo rustig.

Kerst dachten wij in Kunming te vieren, omdat we het een grote en redelijk westerse stad waanden. Dat klopt ook wel, maar kerst werd niet gevierd. Dus het enige kerstgevoel kregen we van de 'Merry X-mas' op de koffie bij Starbucks. Voor oudjaar waren we gelukkig terug in Shanghai. Waar de vuurwerkshow daar vorig jaar op een ramp is uitgelopen, was er dit jaar uit voorzorg niks gepland. Gelukkig hebben we met veel studenten van SUFE toch een geweldige New Years's Eve kunnen vieren.

Inmiddels hebben we ons appartement verlaten en brengen we de laatste dagen door in een hotel. Vanuit hier maken we de eindtentamens en bereiden we de grote terugvlucht voor. De eerste tentamens gingen heel erg goed en morgen maak ik de laatste: Chinees Spreken & Luisteren. Vierentwintig uur later gaan we woensdag voor een laatste keer naar Pudong Airport. Tenzij er tijdens de vlucht rare dingen gebeuren, sluit ik hiermee deze blog af. Alle trouwe lezers, heel erg bedankt! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om zo wat van mijn exchange mee te krijgen. Dus voor nu zeg ik tot ziens, 再见! Zàijiàn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

In augustus 2015 ga ik voor 5 maanden naar China om te studeren aan de Shanghai University of Finance and Economics. Tijdens mijn verblijf in Shanghai wil ik verschillende reizen gaan maken. Mijn ervaringen deel ik hier!

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 1205
Totaal aantal bezoekers 5744

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 14 Januari 2016

Exchange Shanghai

Landen bezocht: