Chinese studenten - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Gaby Budel - WaarBenJij.nu Chinese studenten - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Gaby Budel - WaarBenJij.nu

Chinese studenten

Door: Gaby Budel

Blijf op de hoogte en volg Gaby

07 November 2015 | China, Zhangjiajie

Het is al een redelijke tijd geleden dat ik een reisverslag geschreven heb en dat vind ik jammer. Dit heeft deels te maken met de Chinese studenten die fanatiek activiteiten organiseren. Zij proberen met deze activiteiten studenten bij elkaar te brengen en dan vinden ze het fantastisch als daar ook veel internationale studenten bij zijn. Zo leidde de Halloween Party (van het kaliber onderbouwfeest middelbare school) van vorige week direct tot een etentje met karaoke (KTV) na afloop voor Terri, Jelmer en mij. We gingen daar samen met 4 Chinese meisjes en een jongen heen. Deze studenten waren niet bepaald aardig voor elkaar. "You're head is too big for this picture" en "yeah, I'm sorry for him, he has low... Eh... *kijkt op vertaalapp op iPhone* ...he has low emotional intelligence" werden glashard uitgesproken. Dit alles maakt wel dat je geweldig kunt lachen met Chinese studenten. Ik dwaal af, een andere reden is dat ik het afgelopen week druk had met mid-term tentamens.

In de eerste week van oktober ben ik met Terri naar Sanya op het eiland Hainan geweest. Na de eerste drie dagen een typhoon verwerkt te hebben, konden we nog twee dagen genieten van het mooie weer voor het weer slechter werd. Naast dat het weer slecht was, was ook nog eens heel warm. Een gevoelstemperatuur van boven de 40℃ is niet lang uit te houden... We hebben ondanks dat genoten van de witte stranden, palmbomen en de helderblauwe zee. Op een regenachtige dag ontmoetten we Vladimir en Anna, een Russisch stel, bij de Nanshan Tempel. Met hen hebben we de rest van de week doorgebracht, want zij bleken in het hotel tegenover ons hostel te slapen! Met hen vierden we Terri's verjaardag in club M2, met dezelfde eigenaar als die van M2 in Shanghai. De laatste avond namen zij ons via een dienstlift en een deur met 'nooduitgang' erboven mee naar een fantastisch restaurant (en dit was de enige ingang!!). Zij kregen dit restaurant aangeraden van vrienden en dat is naar mijn mening ook de enige manier hoe je er terecht kunt komen. We hebben er heerlijk gegeten: hotpot, barbecue, dessert en drank à volonté. En dat dan met Russen. Na zdorovje...

Eind oktober kwam de Erasmus Universiteit naar China voor de China Education Expo. In het exhibition center van de World Expo van 2010 in Shanghai presenteerden universiteiten van de hele wereld zich aan Chinese studenten. En als studenten van de EUR mochten wij natuurlijk helpen. Het was erg leuk om Chinese studenten en hun ouders te woord te staan over Nederland. De Nederlandse universiteiten speelden goed in op de Chinese rage met een oranje tulpje in het haar om uit te delen. Chinese toeristen dragen sinds kort groene haarclipjes met rechtopstaande bloemetjes in het haar en nu dus een tulp. Naast Chinezen kregen we ook hoog bezoek van de Nederlandse Consulaat Generaal in Shanghai. Hij gaf me direct tips voor waar ik nog kan langsgaan om zakelijke contacten in Shanghai op te doen. Dat weekend hebben we afgesloten met het team van de EUR met een etentje als bedankje!

Dit verslag schrijf ik vanuit een hostel in Zhangjiajie. Het nationale park van Zhangjiajie is naar verluidt de inspiratiebron voor de planeet Pandora in de film Avatar van James Cameron. Maar daarover schrijf ik later meer... (SPOILER: Het is mistig)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

In augustus 2015 ga ik voor 5 maanden naar China om te studeren aan de Shanghai University of Finance and Economics. Tijdens mijn verblijf in Shanghai wil ik verschillende reizen gaan maken. Mijn ervaringen deel ik hier!

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 5751

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 14 Januari 2016

Exchange Shanghai

Landen bezocht: