蓝均天 (lán jūn tiān) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Gaby Budel - WaarBenJij.nu 蓝均天 (lán jūn tiān) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Gaby Budel - WaarBenJij.nu

蓝均天 (lán jūn tiān)

Door: Gaby

Blijf op de hoogte en volg Gaby

02 Oktober 2015 | China, Sjanghai

De eerste drie weken aan colleges zijn achter de rug en ik heb alweer vakantie. Deze week in oktober is ieder jaar de nationale vakantieweek voor alle Chinezen. Dat betekent dat alle toeristische attracties afgeladen vol zitten de komende week. Zo ook Shanghai. Gisteren ben ik met Terri naar de bekende winkelstraat Nanjing Road gereden om de schade te bekijken. Ondanks de breedte van de straat waren we overgeleverd aan de stroming van de colonne Chinese toeristen. Een goed moment om Shanghai te ontvluchten dus...

Hiervoor hebben Terri en ik een week vakantie op het tropische eiland Hainan geboekt. Een prachtig oord waar we kunnen genieten van de witte stranden, de bergen en de vulkaan. Als het even kan ga ik proberen die laatste met de mountainbike te beklimmen. Dat moet mooi plaatjes gaan opleveren!

Nog een leuk weetje over het boeken van een vakantie in China rond begin oktober: onze reis is de helft goedkoper geworden door twee keer zo lang te blijven. Doordat in de eerste week van oktober heel China op vakantie gaat, rijzen ticketprijzen de pan uit. Eerst planden wij een trip van 2 tot 7 oktober te maken, maar we besparen de helft van het geld door tot en met 10 oktober te blijven. Bizar!

Het begin van de studie in Shanghai was aardig intensief. Drie keer in de week had ik college van 8 uur ’s ochtends tot half 9 in de avond. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door het vak Property Investment. Dit vak was een zogenaamde crash course, het duurt maar 3 weken, maar is toch heel intensief in die periode. Na de vakantie gaat mijn rooster er gelukkig een stuk beter uit zien. En een groot voordeel van zo lang per dag op de campus doorbrengen is dat je heel veel nieuwe mensen leert kennen!

Voor het vak Corporate Finance heb ik een hele goede docent, waardoor het vak heel leuk is. Voor Game Theory heb ik een docent die vindt dat zn eigen vak heel moeilijk is voor de Chinese studenten. Daarom legt hij alles om en om in het Engels uit en dan weer in het Chinees. Dat maakt de lessen heel erg saai. Gelukkig heb ik wel veel plezier in het leren van de Chinese taal. Dit doe ik drie avonden in de week en hier heb ik hele leuke docenten voor. De docente van het vak Spreken & Luisteren heeft ons zelfs Chinese namen gegeven! Vanaf nu ga ik in China door het leven als蓝均天 , oftewel lán jūn tiān. Dat betekent zoveel als mijn Nederlandse naam Gabriël, namelijk engel. Dat is wel in de ruimste interpretatie van de woorden, want de tekens betekenen achtereenvolgens speciaal, blauw en sky.

Naast de eerste week van oktober is er eind september ook een nationale feestdag in China. Dan is het Mid-Autumn Festival en komen alle Chinese families samen om Mooncake te eten. Terri en ik zijn voor dit festival uitgenodigd bij Li Huan, de kunstenares die we ontmoet hebben in de Jaden Buddha Temple. Haar ouders hadden flink uitgepakt en hebben heel veel eten voor ons klaargemaakt. Wij vonden het fantastisch om zo’n feestdag bij een Chinees gezin te vieren en zij vonden het prachtig om Westerse mensen op bezoek te krijgen op die speciale dag. De zoontjes van Li Huan vonden het leuk om met ons te spelen en de paar woordjes Engels te oefenen die ze kenden. Toen wij weer weg gingen, zorgden dat ook voor tranen bij de twee kleintjes. Hier hebben we zeker een contact voor langere tijd opgedaan!

Voor nu ga ik mijn tas inpakken en straks vliegen naar Hainan. Ik laat gauw weten we hoe het daar gehad hebben!


  • 03 Oktober 2015 - 15:08

    Ellen Geraads:

    Beste Gaby,

    Erg leuk om jou verhalen te lezen. Zo te horen heb je een fantastische tijd daar. Nu even tijd voor jou en Terry om bij te komen. Heel veel plezier en nog veel succes met de studie voor jou en Terry.

    Groetjes Bart, Maarten, Anouk en Ellen

  • 05 Oktober 2015 - 15:23

    Erik:

    Hoi 蓝均天, Het moet wel een heel inspirerende periode voor je zijn na alles wat ik gelezen heb.
    Dit soort belevingen zijn waardevol voor nu en in de toekomst! Dus geniet ervan jongen...! Hier loopt alles rustig door, soms te rustig qua werk, maar dat zal wel weer aantrekken. Verder houd ik het nog steeds vol met mijn nieuwe vriendin Monique, ze weet me in te pakken....bloedje link ;-)
    Ik lees je volgende bericht wel weer en voor nu een fijne vakantieweek.
    Groetjes Erik 拜 拜

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

In augustus 2015 ga ik voor 5 maanden naar China om te studeren aan de Shanghai University of Finance and Economics. Tijdens mijn verblijf in Shanghai wil ik verschillende reizen gaan maken. Mijn ervaringen deel ik hier!

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 5741

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 14 Januari 2016

Exchange Shanghai

Landen bezocht: