Een appartement in Jing'An - Reisverslag uit Sjanghai, China van Gaby Budel - WaarBenJij.nu Een appartement in Jing'An - Reisverslag uit Sjanghai, China van Gaby Budel - WaarBenJij.nu

Een appartement in Jing'An

Door: Gaby Budel

Blijf op de hoogte en volg Gaby

31 Augustus 2015 | China, Sjanghai

De eerste week in Shanghai in het hostel bevalt me heel erg goed. Overdag kamers bezoeken en de stad bekijken, 's avonds poolen en kaarten in de lobby of uitgaan. De hele eerste week heb ik alles samen ondernomen met de groep waarmee ik op kamers ga. Onze kamergenoot uit het hostel, de Canadese/Chinese Xia Lee, helpt ons met allerlei dingen, van onderhandelen tot waar we Feyenoord kunnen kijken.

De hoofdzaak van deze week was het vinden van een kamer. Eerst ontmoetten we een Chinese makelaar die ons een appartement liet zien in de wijk Zhongshan Park. Dit was het enige appartement wat hij kon laten zien dat aan onze eisen voldeed, daarnaast kon hij ook nog een minder mooi appartement laten zien. Achteraf bleek dit een truc om ons het Zhongshan Park appartement aan te smeren. Hun aanbod was veel groter, maar dit heeft hij lange tijd voor ons verzwegen. Daarna hebben we meer met hem bekeken, waaronder één appartement wat ons heel erg beviel. Dat zag hij ook, dus de prijs steeg met 3000 yuan (450 euro) toen we weer buiten stonden. Deze man was niet te vertrouwen. Nadat we nog een slechte ervaring met hem kregen bij het volgende appartement, besloten we een nieuwe makelaar te zoeken. We waren echter nog niet van hem af.

Onze eerste ervaring met de Shanghainese huizenmarkt was niet geweldig, maar nu ontmoetten we Alex, een makelaar uit Venezuela die opgegroeid is in Miami. Door zijn goede Engels verliep de communicatie veel beter en vonden we binnen no-time het appartement wat we zochten. Na een dag onderhandelen hebben we het contract getekend en kunnen we 1 september intrekken. Het appartement bevindt zich op de 24ste verdieping van een appartementencomplex vlakbij de bekende Nanjing Road, aan de rand van de wijk Jing'An. Het uitzicht is geweldig, om over de locatie nog maar te zwijgen. We kunnen niet wachten om te verhuizen.

Toen we het contract gingen tekenen, moesten we op het kantoor van de makelaar van de landlord komen, heel toevallig dezelfde makelaar als de louche Chinese makelaar waarover ik eerder vertelde. Het was een heel ongemakkelijk weerzien, omdat wij zijn berichten al dagen niet meer beantwoordden. Hij bleef maar vragen waarom we dat deden en waarom we hetzelfde appartement niet via hem hadden gekocht. We hebben hem te vriend gehouden, want hij gaat de komende tijd onze contactpersoon zijn voor het appartement...

Hiernaast hebben we ook de waanzinnige skyline van de stad in de nacht bekeken. We zagen dezelfde overweldigende zee van lichtjes die we ook al vanuit het vliegtuig hadden gezien. Daarbij is de skyline van Rotterdam toch echt wel een beetje eenvoudig.

Ook bezochten we het Shanghai Urban Planning Center. Fantastisch om te zien hoe de bouw van de stad al sinds de jaren '40 aan een groter plan onderhevig is. Hier hadden ze een enorme miniatuur van de stad, compleet met dag- én nachtweergave.

Tot slot kan ik komende week mijn nieuwe woonwijk Jing'An en de rest van de stad gaan verkennen, want de studie begint 10 september pas. Het is fijn om nu al een appartement te hebben en nog even van de vakantie te kunnen genieten! Ik schrijf snel weer mét foto's van mijn appartement.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gaby

In augustus 2015 ga ik voor 5 maanden naar China om te studeren aan de Shanghai University of Finance and Economics. Tijdens mijn verblijf in Shanghai wil ik verschillende reizen gaan maken. Mijn ervaringen deel ik hier!

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 5743

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 14 Januari 2016

Exchange Shanghai

Landen bezocht: